מרק שורשים חורפי

מרק שורשים חורפי

מידע נוסף

  • קל
  • 40 דקות
  • 55 דקות
  • כן
  • כן

אחד מיתרונות החורף (הרבים בעיני), הוא ירקות השורש המפותחים ומגוונים שעולים על דוכני השוק.

דרך נפלאה ליהנות מהם, היא לבשלם כמרק סמיך ועשיר טעם.
לא צריך שום ציר (הרי ציר ירקות מכינים במילא מהשורשים האלו) וממש לא חייבים שמנת להקרמה.

חומרים לשש מנות:

  • בצל גדול אחד
  • 5 כפות שמן זית
  • 6 שורשי פטרוזיליה גדולים ויפים ככל שניתן
  • שורש סלרי גדול או שניים קטנים
  • חצי קילו ארטישוק ירושלמי
  • כפית גרגרי כוסברה וכפית זרעי שומר כתושים יחד
  • הרבה פלפל שחור גרוס ובערך כף אחת מלח
  • מים רותחים

אופן ההכנה

  1. קולפים את כל השורשים וחותכים לקוביות קטנות
  2. קוצצים את הבצל הקלוף לקוביות קטנות ומטגנים על להבה בינונית בשמן זית
  3. אחרי כמה דקות, מוסיפים את ירקות השורש והתבלינים ומטגנים תוך כדי ערבוב כל כמה דקות במשך 10 דקות עד שהשורשים מקבלים גוון מבריק
  4. מוסיפים מים רותחים עד כדי פעם וחצי גובה ירקות השורש
  5. מביאים שוב לרתיחה, מקטינים את האש ומבשלים במשך 30 דקות
  6. טוחנים היטב את המרק במעבד מזון או בלנדר או בלנד מוט. צריך להתקבל מרקם חלק וקרמי
  7. אם המרק סמיך מידי מוסיפים עוד מים.
  8. להעשרת המרק והפיכתו לארוחה בפני עצמה,  מי שלא טבעוני או נמנע ככלל ממוצרי חלב, יכול להוסיף גם חצי מיכל שמנת מתוקה אם נמצאים במצב רוח מושחת. טבעונים ואנשי פליאו יכולים להעשיר עם התחליפים האהובים עליהם (אני למשל מוסיף בתחילת הבישול כוס אגוזי קשיו שהושרו כמה שעות במים וסוננו). כאמור - ממש לא חובה!

גרסת תרמומיקס

  1. מכניסים לקערת התרמומיקס בצל אחד חתוך לרבעים ואת שמן הזית. קוצצים 4 שניות / מהירות 5 ומחזירים עם המרית את התערובת למרכז הקערה.
  2. מאדים 5 דקות / וורומה / מהירות 1.
  3. מוסיפים את ירקות השורש (עד גובה שני שליש הקערה) והתבלינים חתוכים גס וקוצצים 4 שניות / מהירות 3 (התרמומיקס "ירקוד קצת". כדאי להניח עליו יד).
  4. מוסיפים מים עד לסימון המקסימום ומבשלים 30 דקות / 100 מעלות / מהירות 2.
  5. טוחנים דקה וחצי / מהירות 10.
    אם המרק סמיך מידי (תוצאה של יותר מידי ירקות שורש יחסית לכמות המים או ירקות עמילניים מאד), כדאי להעביר חצי מכמות המרק לקערה נפרדת, להוסיף קצת מים (או שמנת למי שלא טבעוני ובכלל מתאים לו) לקערת התרמומיקס ולטחון עוד חצי דקה ולחזור על הפעולה גם עם המחצית ששמנו בצד.

 

דרג את הרשום בבלוג זה:
מרק אפונה וכרישה עם נגיעות מחית כמהין
גספצ'ו קייצי עם סורבה סלרי

פוסטים קשורים

תגובות

אורח - עופרי בתאריך שלישי, 29 נובמבר 2016 14:31
שורשים פחמימתיים

שלום,
אני די חדשה בפליאו!
עד היום חשבתי שבפליאו אסור לאכול שורשים פחמימתיים (סלרי, פטרוזיליה...)
מותר?
מה ההסבר?

שלום, אני די חדשה בפליאו! עד היום חשבתי שבפליאו אסור לאכול שורשים פחמימתיים (סלרי, פטרוזיליה...) מותר? מה ההסבר?
עמנואל רוזנצוייג בתאריך שלישי, 29 נובמבר 2016 20:07
על שורשים

שלום עופרי, ברוכה הבאה לעולם הפליאו הנפלא.
אני מניח שהתכוונת לשאול על שורשים עמילניים, אבל בהזדמנות זו אם כבר אמרת "פחמימות" אדגיש שפליאו לא אומר "נטול פחמימות". צריך רק לדעת לבחור את הפחמימות הנכונות וכמובן לשמור על מידתיות סבירה בכמות.
כשמדברים על שורשים (ופקעות) עמילניים, מתכוונים לתכולת פחמימות המורכבות מסוכרים או עמילן שהופך מייד לסוכר.
כמעט בכל שורש יש סוכר ו/או עמילן, אבל גם בירקות רבים אחרים. למשל כרובית...
השאלה כמה וגם באיזה מהירות העמילן הופך לסוכר בתהליך העיכול (ערך גליקמי).
תפוח אדמה, למשל, הנחשב עמילני מאד, מכיל בערך 22 גרם עמילן לכוס קוביות לא מבושלות ו-28 גרם לכוס פירה.
בטטה מכילה בערך 23 גרם לכוס קוביות וקרוב ל-50 גרם לכוס מחית מבושלת. אבל האינדקס הגליקמי שלה נמוך משמעותית משל מתפוח אדמה וזו אחת הסיבות שהיא עדיפה ופופולרית בין אנשי הפליאו.
שורש סלרי מכיל בערך 7 גרם עמילן ואינדקס גליקמי מאד נמוך (ולעומת זאת מכיל מרכיבים תזונתיים מעולים שמאד כדאי לצרוך). בהחלט נמצא עמוק בתוך רשימת חומרי הגלם "הטובים".
כך גם עם שורש פטרוזיליה וארטישוק ירושלמי.

אני לא מומחה לניתוח ערכים תזונתיים.
אני בטוח שיהיו שיציגו מספרים אחרים במקום אלו שאספתי ממקורות שונים.
בסופו של דבר חשוב לאזן, לאכול עד ששבעים ולגוון.
עם תפוח אדמה צריך להזהר יותר בגלל בגלל הערך הגליקמי הגבוה שלו (יש עוד סיבות). בטטה אפשר לשלב בשקט פעם פעמיים בשבוע. את שאר הירקות המוזכרים במרק אפשר לשלב אפילו יותר.

שלום עופרי, ברוכה הבאה לעולם הפליאו הנפלא. אני מניח שהתכוונת לשאול על שורשים עמילניים, אבל בהזדמנות זו אם כבר אמרת "פחמימות" אדגיש שפליאו לא אומר "נטול פחמימות". צריך רק לדעת לבחור את הפחמימות הנכונות וכמובן לשמור על מידתיות סבירה בכמות. כשמדברים על שורשים (ופקעות) עמילניים, מתכוונים לתכולת פחמימות המורכבות מסוכרים או עמילן שהופך מייד לסוכר. כמעט בכל שורש יש סוכר ו/או עמילן, אבל גם בירקות רבים אחרים. למשל כרובית... השאלה כמה וגם באיזה מהירות העמילן הופך לסוכר בתהליך העיכול (ערך גליקמי). תפוח אדמה, למשל, הנחשב עמילני מאד, מכיל בערך 22 גרם עמילן לכוס קוביות לא מבושלות ו-28 גרם לכוס פירה. בטטה מכילה בערך 23 גרם לכוס קוביות וקרוב ל-50 גרם לכוס מחית מבושלת. אבל האינדקס הגליקמי שלה נמוך משמעותית משל מתפוח אדמה וזו אחת הסיבות שהיא עדיפה ופופולרית בין אנשי הפליאו. שורש סלרי מכיל בערך 7 גרם עמילן ואינדקס גליקמי מאד נמוך (ולעומת זאת מכיל מרכיבים תזונתיים מעולים שמאד כדאי לצרוך). בהחלט נמצא עמוק בתוך רשימת חומרי הגלם "הטובים". כך גם עם שורש פטרוזיליה וארטישוק ירושלמי. [b] אני לא מומחה לניתוח ערכים תזונתיים.[/b] אני בטוח שיהיו שיציגו מספרים אחרים במקום אלו שאספתי ממקורות שונים. בסופו של דבר חשוב לאזן, לאכול עד ששבעים ולגוון. עם תפוח אדמה צריך להזהר יותר בגלל בגלל הערך הגליקמי הגבוה שלו (יש עוד סיבות). בטטה אפשר לשלב בשקט פעם פעמיים בשבוע. את שאר הירקות המוזכרים במרק אפשר לשלב אפילו יותר.
כבר רשום/ה באתר? לוגאין כאן
אורח
שבת, 21 אוקטובר 2017

Captcha Image

אודות המחבר/ת

טייס ברוב שנות חייו ובשלן אפילו הרבה יותר מזה. שותף ב - TOP TWO, מומחה לבניית קונספט מולטימידה. אב ...
בחזרה לראש העמוד

אין כמו לגעת, להפעיל, לראות ולטעום!

אני אבוא אלייך הביתה עם התרמומיקס
להדגמה טעימה ומפתיעה.

חינם, ללא כל התחייבות.

בקישור הזה יש טופס קצרצר למילוי פרטים.
אנו נחזור לתיאום ההדגמה.